تهیه‌کننده سینما در برنامه رادیویی پاسخ داد؛


به گزارش حوزه رادیو تلویزیون میزبان هنر، سید غلامرضا موسوی رئیس انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران شب گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه «پشت صحنه رادیو تهران» درباره گرایش و استقبال مخاطبان و فیلمسازان به شبکه نمایش‌خانگی گفت: حضور vod‌ها در حقیقت یکی از دلایل این استقبال است. همانطور که می‌دانید شبکه نمایش خانگی زمانی با پول‌های اختلاس توانست سر و شکل تازه‌ای به خود بگیرد. همیشه پول‌هایی که بی‌حساب و کتاب وارد هر حرفه‌ای می‌شود، چه در سینما، چه در تولیدات شبکه نمایش خانگی و چه در جا‌های دیگر حتی در ساختمان سازی، باعث یک بی‌نظمی اقتصادی در آن سیستم می‌شود.



وی در بخش دیگری از این گفت‌وگوی رادیویی درباره مجوز تهیه کنندگی تهیه‌کنندگان «شهرزاد» اظهار کرد: این مجوز را شورای عالی تهیه کنندگان صادر می‌کند و هیچکدام از آنان، کارت شورای عالی را نداشتند؛ اما در یکی از تشکیلات زیر مجموعه عضو شده بودند که آن مجموعه خودش رسماً این موضوع را اعلام کرد. به این معنی که آنان پلیس یا دادگستری نیستند که سوابق افراد را وقتی که وارد می‌شوند را مورد کنکاش قرار بدهد. در همان زمان من موضوع پولشویی و ورود پول‌های نامرغوب و ناسالم را به سینما برای اولین بار فریاد زدم، اما کسی جدی نگرفت تا اینکه بعد‌ها نوع علنی‌اش در محاکمات بانک سرمایه پیش‌آمد.

موسوی بیان کرد: سیستم جدیدی به اسم vod به وجود آمده است. یکی از ویژگی‌های سیستم این است که کسانی بیشتر موفقند که بتوانند کاربران بیشتری داشته باشند؛ چون از همه آنان حق اشتراک می‌گیرند. طبیعتاً وقتی ۴۰۰ هزار مشترک دارند و مثلاً ماهی ۲۵ هزار تومان از هر کدام می‌گیرند، یک رقم بسیار بسیار بزرگ می‌شود. این مسئله خیلی فرخنده نیست. در زمینه ساخت نیز سردستی فیلم می‌سازند. زمانی ما فیلم‌های شانه تخم مرغی داشتیم و اخیراً سریال‌های شانه تخم مرغی داریم.

این تهیه کننده سینما اظهار کرد: متاسفانه اکثریت کار‌ها به لحاظ آنچه که تماشاچیان می‌بینند و به ما منعکس می‌کنند، کیفیت مطلوبی ندارد. همانطور که پول‌های سرگردان یا پول‌هایی که برای پولشویی آمده توانست عده‌ای را جذب کند، دستمزد‌ها را بالا ببرد و در هزینه اقتصادی ساختارشکنی کند، متاسفانه شبکه‌های vod نیز دارند این کار را به شکل ناشیانه انجام می‌دهند. در مقطعی به افراد پول‌های کلان می‌دهند و این باعث می‌شود سریالی که باید دقیقه‌ای مثلاً ۳ میلیون تومان در بیاید با دقیقه‌ای ۳۰ میلیون تومان ساخته شود و در نتیجه به اقتصاد سینما آسیب می‌زنند.

رئیس انجمن تهیه کنندگان مستقل سینمای ایران عنوان کرد: به نظر من سریال سازی را بیشتر باید تلویزیون پروانه ساخت و نمایش بدهد. در سینما طبیعتاً مسئولیت معاونت سینمایی است و حق وزارت ارشاد است. در زمینه نمایش خانگی در مجموع خوب عمل نمی‌شود. کار‌های خوب هم داشته‌ایم و استقبال مردم هم کاملا محترم است؛ اما این استقبال به معنی اینکه حتماً آن کار خوب و شاخص است، نیست.

سید غلامرضا موسوی در پاسخ به سوال امامی مجری برنامه که وقتی عوامل آثار می‌دانند این پول‌ها کثیف است، آیا باید این پول را بگیرند یا رسالت دیگری دارند که با دریافت نکردن این پول باعث شوند یک سرمایه‌گذاری سالم اتفاق بیفتد، گفت: بخش اول این قضیه به تهیه‌کننده برمی‌گردد. یک تهیه‌کننده وقتی از سرمایه‌گذاری پول می‌گیرد، باید مطمئن باشد یا در حدی که می‌تواند مطمئن باشد که این پول به هر حال سالم است. اما وقتی پول‌های بی‌حساب خرج می‌کنند، این کارشان توجیه ندارند. ما به‌عنوان تهیه‌کننده یک حرفه داریم و حرفه ما می‌گوید وقتی سریال یا فیلم سینمایی می‌خواهد ساخته شود باید هزینه‌های منطقی داشته باشد. یعنی اگر دستمزد فلان بازیگر A تومان است، به او A+۱ تومان پرداخت نشود؛ اگر این کار را بکنیم به آدم‌هایی که به ما اعتماد کرده‌اند خیانت کردیم.

 

انتهای پیام/
 

اشتراک گذاری: